Distanskurs – Att skriva en roman

Distanskursen “Att skriva en roman” består av tio kursbrev som täcker alla delar i att skriva en roman. Skriv din roman med kursbreven som utgångspunkt, eller utgå från ett befintligt manus. Alla kursbrev innehåller inlämningsuppgifter med efterföljande textrespons. Hur många sidor som ska skickas in beror på uppgift och framgår av de olika kursbreven. Du har ingen tidsgräns på någon av dina uppgifter.

Det här innehåller kursen:

1. Håller din bokidé? (Klicka för att läsa brevet)
Okej, den här punkten är seriöst läskig, men vi måste ändå ta oss an den för börjar du skriva kring en svag idé hjälper det inte vilka stordåd du uträttar på vägen – boken kommer inte att hitta sina läsare.  I det här första kursbrevet ingår också en extra responsvända, just för att det är så viktigt att ge din bok bästa möjliga förutsättning. Tillsammans dissekerar vi din bokidé och ser hur vi kan stärka den, göra den mer dramatisk, mer romantisk och mer hjärtknipande. Alla tricks i boken är tillåtna!

2. Dramaturgi
Så här är det: en bok klarar några halvrisiga scener utan att kollapsa. Skriver du däremot ett manus packat med briljanta scener, men placerar dem i fel ordning har boken ungefär lika stor chans till utgivning som om du kastade den direkt i braskaminen. Bristfällig dramaturgi har nog på egen hand sänkt fler lovande manus än någon annan del av skrivprocessen. Det lustiga är – dramaturgi är inte ens svårt när du väl kommit till några enkla insikter. Gas, broms och kompass. Det är allt du behöver och i det här kursbrevet kommer jag ge det till dig.

3. Anslag – Första stycket
Betydelsen av den första meningen i en roman är – skulle jag vilja påstå – kraftigt överdriven. Den är viktig, absolut, men den besannar inte eller grusar dina författardrömmar. Det första stycket, däremot, har potential att göra just det. Inleder du din bok platt och ointressant riskerar du tappa många läsare redan på första sidan.

4. Gestaltning
Du har hört det förut. Show don’t tell. Det summerar ganska bra vad gestaltning handlar om. Men hur mycket ska man gestalta? Allt? En del? Och i så fall när och var? Gestaltning är inte alltid lätt, men alltid nödvändigt för att din berättelse ska få liv.

5. Första kapitlet
Om du agnar kroken i första stycket är det i första kapitlet du rycker fast den ordentligt. Får du läsaren fast här är chansen stor att hon eller han hänger med på hela resan.

6. Vikten av vassa scener
Scenerna är de byggstenar din bok består av. En dåligt skriven scen kan sänka intensiteten i ett helt kapitel. Flera dåliga scener (speciellt i anslutning till varandra) kan få ett kapitel att haverera som en vägg murad av sprucket tegel. Låt inte det hända din bok.

7. Karaktärer
En spännande handling kan få en bok publicerad. Minnesvärda karaktärer kan få den älskad och ihågkommen. Vilka är egentligen människorna som befolkar din bok? Lever och andas de eller har de ännu inte växt ur sina monokroma, tvådimensionella personligheter? Du som författare vet vilken roll och funktion dina karaktärer ska spela, men upplever läsaren samma sak?

8. Dialog
Dialogavsnittet skulle rimligtvis kunna ingå i föregående kursbrev, eftersom dialogerna är det enskilt kraftfullaste verktyget med vilket du bygger minnesvärda karaktärer. Rimligtvis. Men faktum är att dialogerna är så viktiga att de förtjänar ett helt eget kursbrev.

9. Miljö (Klicka för att läsa det här brevet)
Vad är miljö? Allt från ett grått kontor i Arboga till en ljunghed i full brand utanför Harak Kwâ, efter att staden drabbats av ännu en drakattack. Du måste – utan undantag – skapa levande miljöer i din bok, för om dina karaktärer bara plaskar omkring i mellanmjölk kommer läsarna inte att intresseras sig för dem, hur spännande de än är.

10. Stil, Språk och Ton
Du ska inte skriva som alla andra. Du ska skriva som du, men det finns allmängiltiga tekniker som alla författare har nytta av att lära sig, och dem tar vi upp här. Vi jobbar med den lilla penseln, med nyanser, ordval och rytm, och pratar också om det viktigaste verktyget för att skapa en effektiv berättarröst – redigeringen.

Pris: 3.290 kronor inklusive moms. Är du senare intresserad av ett utlåtande för hela boken får du 15 procents rabatt på lektörsläsningen.

För vidare kontakt når du mig på: bliutgiven@gmail.com