Vilka är dina nycklar till förlagskontrakt?
Det krävs en hel del för att skriva ett manus som intresserar förlagen och som faktiskt leder till utgivning. Trovärdiga karaktärer som gör intressanta saker och en handling som engagerar, det är en bra start, men du måste också ha ett språk som levandegör din berättelse och inte minst – en berättarstruktur som klämmer varje uns av dramatik ur den. Brister ditt manus inom något av områdena är risken stor att förlagen sorterar bort det redan i första rundan.
Att få ihop delarna till en helhet är dock en heroisk uppgift, speciellt för den som redan jobbat i många månader med sin text och blivit blind både för dess brister och dess kvalitéer. Det är här lektören kan komma in och göra stor nytta.
Men för att återknyta till rubriken: finns det en magisk nyckel som öppnar dörren till sol, lycka och förlagskontrakt? Alla aha-upplevelsers moder? Ja och nej. Någon saknar kanske bara den där sista nyckeln, medan vissa har fler lås kvar än andra. För egen del sökte jag länge efter den sista nyckeln, utan att egentligen veta vad jag letade efter. Vad jag sökte var struktur. Jag hade testat en mängd olika berättarmodeller: Valen, Den Dramatiska kurvan, Snöflingan – ja, du känner säkert till dem – men jag kände aldrig att jag rörde mig närmre utgivning. Sedan kom jag i kontakt med en berättarmodell som fungerade för min del, och alla pusselbitar föll på plats.
Resultatet?
Efter åratal av refuseringar ville plötslig inte bara ett förlag ge ut min bok, utan två!
Nu ser jag fram mot att få hjälpa dig att hitta dina magiska nycklar.
Distanskurs – Att skriva en roman
Ett urval av röster från tidigare kunder:
Kära Henrik!
Jon. J
Hej, Henrik. Tack för ditt arbete så här långt. Jag har läst ditt utlåtande och ja…jag tror jag kan hålla med om allt väsentligt. Det gläder mig så här långt att du verkar ta seriöst på din uppgift. Jag har sett många så kallade lektörer och det är inte rolig läsning alltid kan jag säga dig.
Dan. L
Tack för en otroligt givande kurs! Jag har lärt mig supermycket som jag ska ta med mig i fortsättningen. Framförallt kursbreven om storyn, dramaturgi och gestaltning har varit viktiga för mig. Det var precis vad jag behövde för att komma tillrätta med de problem jag kände att jag hade i manuset. Jag uppskattar jag din saklighet och ärlighet i alla kommentarer, det har varit otroligt värdefullt för att jag ska lära mig.
Madeleine. S
Du är inte den första lektör jag har anlitat, men hittills är du den bäste : -) Jag har hittat min saknade nyckel och det hade inte hänt utan dina skarpa falkögon. Räkna in mig som återkommande kund!
Anna. E
Tack för grymt engagemang och kloka åsikter! Dina synpunkter har gett mig ny energi att jobba vidare med manuset och ta det hela vägen in i kaklet. Jag kommer rekommendera dig till alla som behöver en lektör.
Benny. O
Jag beställde en analys av mitt första kapitel och det var värt varje öre. Så mycket jag inte kände till! Kommer spara det matiga kursbrevet. Efter Henriks råd har jag fått en mycket bättre start i mitt manus och det har gjort att resten av boken flyter bättre också.
Jasmina. W
Nådde dryga 40.000 ord härom veckan. Halvvägs genom spänningsromanen. Så det var tid nu att anlita lektör för ett första utlåtande. Så nu sitter jag här med utvecklande synpunkter. Och triggad inför andra halvan av boken. Grym feedback Henrik – tack!
Du vet vad du talar om som lektör och författarcoach.
Lasse. B
Det är skrämmande att visa upp sin baby för utomståendes ögon för första gången. Jag är glad att jag visade upp min för Henrik. Han är rak och ärlig utan att vara elak. Jag har vart med om såna lektörer också, och det är inte roligt. Kritiken rör sig från allt från språk till handling och när man hör vad han har att säga känns det bara “rätt”.
Anna. K
Du vet vad du håller på med, Henrik. Det kan man inte säga om alla. Respect.
Ralph. C
Henrik är kunnig och engagerad och jag har haft stor nytta av hans initierade åsikter. Det känns inte jobbigt att behöva skriva om när jag känner att boken i slutändan tjänar på det.
Lars. M